Bilkörning ska vara roligt, i alla fall enligt de som verkligen tycker om att köra bil. Rolig bilkörning baseras på flera kriterier, där väghållning och motorstyrka hör till de viktigaste. Ofta kanske bilen ser sportig och snabb ut, men i själva verket kan den sakna det ”drag” som gör den riktigt kul att ratta. Det här bör ju du som intresserad bilägare verkligen göra något åt. Som tur är så är detta inte särskilt komplicerat nuförtiden. Att optimera sin bil är idag mycket vanligt och görs snabbt och smidigt på teknisk väg.
Förr var det betydligt mer komplicerat att få mer fart i bilen. Byte av kamaxlar, turbokonvertering och liknande är både dyrt och inte särskilt driftsäkert. Nej, trimning numera är otroligt enkelt utförd. Här handlar det om att modifiera bilens programvara för att få ut den extra effekten. Hur går det till? Det ska vi titta på nedan.
Optimering på en kafferast
När man pratar om optimering bil så finns det idag flertalet firmor som utför motoroptimering. Att få ut mer effekt ur motorn på ett så smidigt sätt attraherar många bilägare och det är heller inte särskilt kostsamt. Hur sätter man egentligen ett pris på ren körglädje, när allt kommer kring? Här handlar det om mycket effekt för pengarna, som översätts praktiskt till en mycket roligare motorkaraktär. Det som görs är kort uttryckt att byta ut programvaran i motorns styrbox, till en vassare sådan. Teknikern kopplar in sin dator i bilens analysuttag för att på så sätt kunna göra installationen, som är klar på en liten kort stund. När installationen är klar kopplas datorn ur och det är bara att tuta och köra, som det heter.
Omedelbar skillnad
Hur märker man då som bilägare skillnad före och efter utförd motoroptimering? Den märks omedelbart, så snart gaspedalen trycks ned. Acceleration i en bil handlar egentligen ganska lite om antalet hästkrafter, trots att det gör sitt till. Här är det motorns vridmoment som är intressant i sammanhanget för att bättra på draget. Vridmomentet uttrycks i Newtonmeter (Nm) och det är de siffrorna du ska hålla utkik efter när du läser om motoroptimering för just din bil.
Minskning av bränsleförbrukningen
Viktigt är också vid vilket varvtal som vridmomentet är som högst. Det gäller att kraften finns vid ett användbart varvtal för att du direkt från ”botten” ska ha nytta av den högre effekten. Att behöva varva upp bilen rejält innan effekten kommer är inte särskilt lockande; här får du ju en rejäl höjning av bränsleförbrukningen dessutom. Genom att utnyttja bilens kraft tidigt gör det faktiskt att bränsleförbrukningen sjunker, eftersom belastningen på motorn minskar. Tänk att få en piggare bil samtidigt som du sparar in på bränsle? Det låter väl som en optimal kombination!
Motoroptimering erbjuds till de flesta förekommande bilarna på marknaden, där varianter med turbo är allra vanligast. Det ger helt enkelt bättre effekt med optimering av turbobilar, oavsett om det handlar om bensin- eller dielseldrivna fordon. Varför inte slå till på en motoroptimering och känna den körglädje som både du och din bil förtjänar?