Varje år måste man byta till vinterdäck om man bor i Sverige. Anledningen är enkel, med de väderklimat som Sverige har så sjunker temperaturen och det blir riktigt kallt, men framförallt halt. Med snö och is på vägarna så måste man ha ett par vinterdäck som klarar de förhållandena. Vinterdäck är utformade för att klara snö och is, så att man ska få en säkrare körning. Om man har slitna och dåliga vinterdäck så greppar inte de lika bra och det kan leda till förödande konsekvenser. Sommardäck är inte utformade för att köras under vinterväglag eftersom de inte greppar ordentligt. Därför är det lag på att man måste byta till vinterdäck när det råder vinterväglag. Men det finns också en lag som bestämmer när man senast måste byta till vinterdäck, just för att det är den tiden på året då vintern oftast kommer. Lagen säger att man måste byta däck till vinterdäck senast 1 december, varje år.
Byt däck när de gamla är slitna
En annan lag som gäller för vinterdäck är att mönsterdjupet minst måste vara 3 millimeter. Om det understiger 3 millimeter så ger de ingen bra effekt och därför har de inte samma funktion. Därav är det lag på att det minst måste vara 3 millimeter. Däremot är det bara bra om mönsterdjupet är mer än 3 millimeter eftersom däcken då ger mer effekt. Helt nya vinterdäck har ofta ett mönsterdjup på minst 6 millimeter och uppåt. Kör man med slitna däck så måste de bytas. Syftet med bra vinterdäck är att man ska minska risken för olyckor och att man ska få en säker och bekväm körning. Även om däck kan kännas dyrt så är det en investering. För med bra vinterdäck så kan man faktiskt rädda liv.
Dubbdäck eller friktionsdäck?
Biltillverkarna säger att dubbdäck är bättre för underlag där det är mycket snö och is, och friktionsdäck är bättre för underlag där det är mycket slask och regn. Men båda alternativen är givetvis bättre än sommardäck. Men om man bor i norra delarna av Sverige är däck med dubb att rekommendera, eftersom det oftast är mest snö och is där. Och bor man lite längre ner i Sverige eller i mellersta Sverige, där det inte är lika mycket snö och is, så fungerar det gott och väl med friktionsdäck. Men man kan givetvis använda sig av däck med dubb även om man bor i mellersta och nedre delarna av Sverige om man hellre föredrar det. Det viktigaste är att man har bra vinterdäck med ett bra mönsterdjup.
Att underhålla däcken
Det är också viktigt att underhålla däcken och se att de fortfarande håller måtten. Vinterdäck brukar hålla några vintersäsonger men det är bra att hålla koll på de och byta ut de med jämna mellanrum. Det är bra att även se över dubben, för om man bor längre ner i Sverige eller i mellersta Sverige, där det ofta är mindre snö så slits dubbarna mer. Vilket gör att dubbdäcken inte håller samma funktion som innan. Med andra ord så är det viktigt med ett par bra vinterdäck för att man ska få den optimala och mest säkra körningen.