Har du hört talas om låsningsfria bromsar? Om inte, så kan det bero på att du i stället hört det nämnas med ett annat namn, nämligen ABS. ABS är en förkortning för det engelska ordet anti-lock braking system. Det är naturligtvis i bilsammanhang du hört uttrycket om du hört det. Vi ska gå igenom mer exakt vad detta innebär, och varför det är en god idé att köpa en bil utrustad med ABS.
Så fungerar ABS
Förkortningen ABS står alltså för anti-lock braking system. Det innebär att systemet inte låser sig även om du bromsar för fullt. Det går med andra ord att fortsätta styra bilen även när du bromsar. Det gör att det blir lättare att få kontroll över bilen när en sladd uppstår, och det går även att undvika kollisioner om ett djur dyker upp på vägen, bara för att nämna ett par exempel. Man kan utan tvekan säga att låsningsfria bromsar ger en större trygghet.
Vem har nytta av en bil med ABS?
Vem har då nytta av att ha en bil som är utrustad med ABS? Egentligen är det något som det alltid är en fördel att ha. Alla kan med andra ord ha nytta av en sådan bil. Däremot finns det de som har större nytta än andra av det. Det inkluderar bland annat de som bor i de norra delarna av Sverige, där det ofta är kallt och isigt. Där är det verkligen viktigt att klara av att hantera en bil som får sladd, och då finns det ingen bättre hjälp än just låsningsfria bromsar. Det kan också vara en stor fördel i vilttäta områden, där det inte alls är ovanligt att det hoppar upp ett rådjur eller en älg mitt i vägen. Även i områden där det ofta regnar kan ABS vara till stor hjälp. Kort och gott för alla som upplever att de behöver en extra nivå av säkerhet när de är ute i trafiken.
Historien bakom det låsningsfria bromssystemet
Hur länge har det låsningsfria bromssystemet funnits och hur gick det till när det uppfanns? Den här typen av bromssystem har hunnit få några decennier på nacken. Till en början var det faktiskt för flygplan man utvecklade ABS, och det var på 1950-talet som det allra första systemet av den här typen presenterades inom flygkraften. Under nästa årtionde började man även använda en typ av ABS bland tävlingsbilar, något som förstås var till stor fördel. Till en början ansåg man dock att den här typen av bromssystem var för dyra och för osäkra för en bredare användning, men i slutet av 1970-talet presenterade Bosch slutligen ett elektriskt ABS-system som till en början användes på lastbilar från Mercedes Benz, samt deras berömda S-klassmodell. Den serietillverkade personbil som var först ut med låsningsfria bromsar var Ford Scorpio, men det var först under mitten av 1980-talet. Idag är ABS standard på många personbilar. I de fall där det inte är standard går det ofta att välja det som tillval, men då brukar det kosta åtskilliga tusenlappar att få det tillagt.